Salgsdisplayet skal matche din DNA

Ligesom med så meget andet du laver i virksomheden er det afgørende, at dine salgsdisplays afspejler din DNA. Du skal anskue dine salgsdisplays som endnu en kommunikationsform. I stedet for at skrive noget i en folder, på Facebook, eller i en annonce på Google, der beskriver hvem du er, hvad dit produkt er, og grundene til, at kunden skal købe det, så er salgsdisplayet et stykke fysik, der ligeledes taler til kunderne. Det kan naturligvis ”tale” helt bogstaveligt med tekst, billeder og endda inkorporeret video, men også mere indirekte i kraft af salgsdisplayets udseende – dets form, farve og materiale.

 

Dine allerførste tanker, når du overvejer at finde nye salgsdisplays til dine produkter, bør derfor være, hvad din virksomheds DNA er. Altså, hvad kendetegner din virksomhed og produkterne? Hvad adskiller dem fra andre? Hvad er visionen og værdierne, der skal synliggøres og kommunikeres via de nye salgsdisplays?

 

Hvis du slår dig på at være et brand, der går meget op i miljø og økologi, er det naturligvis vigtigt, at du anvender et genanvendeligt og miljøvenligt materiale, f.eks. FSC-mærket træ. Men mere om det senere. For når du har gjort dig nogle tanker om din DNA skal du i gang med at afklare den kontekst, som salgsdisplayet skal anvendes i.

 

I hvilken kontekst skal salgsdisplayet anvendes?

Har du din egen butik, eller måske flere? Så skal dit salgsdisplay naturligvis passe naturligt ind i resten af din butik og dit samlede koncept og udtryk, men uden at forsvinde fuldstændig i mængden af anden interiør i din butiksindretning.

 

Det kan også være, at konteksten for dine salgsdisplays er shop-in-shops, hvor du har adskillelige produkter placeret sammen i en helt lille koncept inde i en større butik, f.eks. et stormagasin. Her skal dit salgsdisplay, ligesom i en egen butik, passe til al anden interiør i dit afgrænsede område, men alt efter placeringen i området kan det være du skal tænke en smule kreativt. Er det et salgsdisplay, der skal præsentere produkter ved en travl gang med stor gennemstrømning er det f.eks. vigtigt, at det er i stand til at fange kundernes opmærksomhed og ikke blot blender ind med alt andet.

 

Er dine produkter repræsenteret i en eller flere detailkæder derimod, er det en helt anden situation. I dette tilfælde er dit salgsdisplay måske dit eneste Point of Sale i butikken og den skal derfor virkelig skille sig ud fra mængden af andre salgsdisplays. Her handler det altså om at være innovativ og kreativ i udviklingen af dit salgsdisplay, samtidig med, at du lever op til de krav, som detailkæden unægteligt har til dit salgsdisplay, og som du er nødt til at overholde. Undersøg derfor altid disse krav, før du går videre med tankerne om dit nye salgsdisplay.

 

Hvilke behov skal salgsdisplayet opfylde?

Når du har gjort dig tanker om den DNA, salgsdisplayet skal afspejle, samt konteksten det skal bruges i, er det på tide at dykke lidt mere ned i de konkrete behov, salgsdisplayet skal opfylde.

 

Her mener vi helt lavpraktisk, f.eks.:

  • Hvor mange produkter skal salgsdisplayet udstille?
  • Skal en samlet kollektion vises, eller det samme produkt i flere variationer?
  • Hvilken vægt skal det kunne klare?
  • Fra hvilke vinkler skal produkterne vises i salgsdisplayet – og i hvilken højde?
  • Er der behov for tekstinformationer eller billeder, der skal vises sammen med produkterne?
  • Hvor skal salgsdisplayet placeres – gulv, væg, bord, eller andet?

 

Disse overvejelser lyder måske banale, men ikke desto mindre er de enormt vigtige at være grundige i overvejelserne omkring. Jo mere grundig og specifik du er i din behovsafklaring, jo større er sandsynligheden for at du ender med de helt rigtige salgsdisplays, der vil skabe glæde og sælge dine produkter på bedste vis.

 

Husker du målgrupperne?

En anden vigtig, hvis ikke den absolut vigtigste, faktor at tænke ind i dine nye salgsdisplays er naturligvis dine målgrupper. Tag dig tiden til at lave grundige analyser af dine målgruppers karakteristika og butiksadfærd, eller invester i et samarbejde med nogle, der kan klare det for dig – f.eks. Nordshop Display.

Hvis du f.eks. ved, at din målgruppe gerne bruger lang tid i butikker og har brug for meget fakta, før de træffer en beslutning om at købe, så kan du tilføje det til din liste af behov, som salgsdisplayet skal opfylde.

Er din målgruppe derimod ofte travl og impulskøber meget, skal du overveje et mere simpelt salgsdisplay, der strategisk skal kunne placeres, så kunden hurtigt og uden besvær kan finde det. Det skal måske også være et salgsdisplay, der tager relativt meget opmærksomhed, f.eks. på gulvet, så kunden guides hen mod det med det samme.

 

Salgsdisplayets materiale skal arbejde for dig, ikke imod

Når det kommer til materialevalget til dine nye salgsdisplays har du mange muligheder. De overvejelser du har gjort i de forrige faser kan naturligvis have afgørende betydning for, hvad der reelt kan lade sig gøre – f.eks. i forhold til de krav, du har til behov og match med din DNA.

 

Metaldisplays

Et salgsdisplay i metal giver dig en god stabilitet, uanset om dit produkt skal stå, ligge eller hænge. Og så opnår du klart den bedste holdbarhed af alle materialer. Derfor er metaldisplays godt egnede til længerevarende perioder, da slid stort set ikke er synligt i f.eks. stål.

Rent udstrålingsmæssigt er metal lidt til den maskuline og ”rå” side, men der er naturligvis masser af mulighed for at arbejde med maling af metallet.

Få inspiration af de kundetilpassede salgsdisplays, Nordshop Display har lavet i metal her

 

Trædisplays

Træ er enormt populært til salgsdisplays i disse ”genbrugstider”, idet træet kan leve længe både før og efter det har været dit salgsdisplay.

Træ har en umiddelbar varme og naturlighed over sig, som ingen andre materialer kan hamle op med. Træ kan både udtrykke den populære nordiske stil, der er ren og simpel, men kan i den grad også være rå, hvis man laver det rigtige finish.

Hos Nordshop Displays laver vi kundetilpassede trædisplays i både finér, rå brædder, MDF og mere. Vi kan ligeledes tilbyde dig FSC mærkede salgsdisplays, hvis du ønsker en gennemtrængende bæredygtig løsning.

Du kan få inspiration fra vores tidligere kundeløsninger med træ her

 

Plast/akryldisplays

Vi anbefaler et salgsdisplay i plast, hvis du ønsker en lethed og elegance i fremtoningen, kombineret med en enorm styrke og holdbarhed. Fordi plast oftest laves gennemsigtigt, kan det give en decideret ”svævende” og let fornemmelse, der ikke kan gengives med andre materialer.

Hos Nordshop Display arbejder vi med akryl eller plexiglas og ofte laver vi kombinationsløsninger, hvor andre materialer også indgår i salgsdisplayet.

Det er meget populært at anvende plast til såkaldte branddisplays. Det vil sige mindre salgsdisplays, hvor et brandnavn f.eks. er fræset ind i en akrylklods.

Se et udvalg af vores tidligere salgsdisplays i hel eller delvist plast her

 

Papdisplays

Pap er ikke et af de mest holdbare materialer, til gengæld er det et utrolig let materiale, der er nemt at manøvrer rundt med. Derfor er papdisplays velegnede til midlertidige salgsdisplays, der udskiftes eller skal flyttes med jævne mellemrum.

Pap er desuden særlig velegnet til print af større billede- og tekstbudskaber.

Du skal ikke kun tænke pap som individuelle salgsdisplays, men som mere helhedsorienterede løsninger med både gulvdisplays, ellipser, pallesvøb, hyldeforkanter, borddisplays, dumpers og skilte i alle størrelser.

Se mere og bliv inspireret til en papløsning fra Nordshop Display 

 

Skal du vælge standard eller speciallavet salgsdisplays?

DNA-match, konteksten og eventuelle krav fra stedet, hvor salgsdisplayet skal være, behovsafklaringen, målgruppens karakteristika og materialeovervejelserne skal gerne ende ud i en følelse af, om en standardløsning eller specialtilpasset løsning er vejen frem for dig.

Læs mere om standard eller speciallavet salgsdisplay